„Je potrebné uvedomiť si, že každý žiak je individualita,“ povedal Jan Mühlfeit, dlhoročný prezident Microsoftu pre Európu a viceprezident organizácie ABIS (Academy Business in Society), ktorá združuje najväčšie univerzity na svete, v rozhovore
s Jurajom Hipšom pre portál čierna labuť. „Je potrebné začať sa s nimi skutočne baviť o tom, čo im energiu dáva – to sú ich talenty, a čo im energiu berie. Skúsiť pracovať na tom, čo im energiu dáva. A to, čo im energiu berie, učiť trošku iným spôsobom.“ Mühlfeit ďalej radí rozvíjať oblasti, ktoré deťom idú, avšak vysvetliť im, že sa musia naučiť aj zručnosti, ktoré ich až tak nebavia. Dôležité je zdôrazniť, že žiaci sú v niečom dobrí, pretože emočné puto sa nedá vybudovať k vlastnej slabine. „To ide jedine so silnou stránkou. A preto vyhrávajú ľudia, ktorí to puto majú,“ uzatvára oblastný riaditeľ.
Zdravé sebavedomie
„Vždy sa snažím vytvárať príležitosť pre žiaka, aby si zažil aj úspech… A vtedy u nich vidím žiariť oči,“ zdôveruje sa Miriama Glovňová, učiteľka na 2. stupni ZŠ s MŠ v Lužiankach. Podobne ako iní učitelia poukazuje na to, že pre vybudovanie zdravého sebavedomia deti potrebujú okrem úspechu zažiť aj zlyhanie, pocit zodpovednosti alebo vyrovnanie sa s pocitom prehry.
Čo však vlastne znamená to „zdravie”, ktoré pred výraz sebavedomie tak často predkladáme? Ide o reálne zhodnotenie svojich síl a schopnosť pracovať s nimi. „Deti sa rady porovnávajú medzi sebou, najmä v škole. Preto je veľká výzva pre rodičov a učiteľov viesť ich k tomu, aby sa porovnávali samy so sebou. Mali by si uvedomovať, čo dokázali pred časom a kam sa im podarilo dostať dnes. Ďalšou výzvou je, aby sme deťom pomohli nájsť oblasť, v ktorej budú úspešné a aby prijali to, že niekto je dobrý v matematike a iný zase v športe, ďalšiemu ide kreslenie. Nemusíme byť skvelí a dokonalí vo všetkom,“ vysvetľuje Ingrid Benešová, školská psychologička na základnej škole v Pliešovciach.
Zároveň však musíme dbať na to, aby sme im neznechutili to, čo je pre nich náročnejšie.
Dospelí môžu u detí budovať zdravé sebavedomie už len tým ako reagujú. Keď dieťa pochvália nielen za niečo, čo sa mu podarilo, ale aj za snahu. Tá má totiž pri nastavovaní hodnôt dieťaťa väčšiu hodnotu ako úspech.