3

“Mami, my sa
len tak hráme.”

Kedysi oveľa viac detí celý deň behalo po ihrisku alebo po lúke s kamarátmi. Skákali gumu, kreslili kriedou na chodník, kopali si loptu. Dnes im čoraz viac času organizujú dospelí. Je to spôsobené mestským životným štýlom, ktorý nie vždy ponúka dosť priestoru na hranie, ale aj snahou rozvíjať talenty našich potomkov množstvom krúžkov. Psychológovia však varujú, že deti tým prichádzajú o príležitosť získať sociálne zručnosti a učiť sa preberať zodpovednosť.

Ako rodičia si neustále kladieme otázku, ako dieťaťu zmysluplne vyplniť čas – akoby stále muselo niečo robiť. Niečo konkrétne, niečo, čo dáva zmysel nám. Zmysluplné je však aj to, keď dieťa nerobí absolútne nič. Česká psychologička Barbora Downesová hovorí, že až keď sa deti vnútorne upokoja, môžu si položiť dôležité otázky: Čo by sa mi tak chcelo robiť? Čo by ma teraz bavilo?

Je jedno, či to nazveme ničnerobenie, alebo leňošenie — ani jedno z toho nie je raz za čas prehrešok. Ak deti nič nerobia, práve spoznávajú samé seba. Učia sa klásť otázky a odpovedať na ne, učia sa pomenovávať svoje potreby. Zisťujú, kto vlastne sú.

Vnútri verzus vonku

Pozor si musíme dávať na čas pred obrazovkou. Programy pre deti síce môžu byť aj náučné, zrejme však vášmu potomkovi nedajú toľko, ako aktívne strávený čas – ideálne vonku. Deti milujú rozprávky a to je v poriadku, ale čas, ktorý strávia ich pozeraním by sme mali starostlivo strážiť. Výbornou alternatívou sú audiorozprávky, ktoré sa dajú počúvať aj popri hre alebo kreslení a viac podnecujú fantáziu detí. Ideálne je čítanie rozprávok, určite sa zhodneme, že čas strávený spolu je nenahraditeľný.

O hre, ale aj nude a prečo sú obe dôležité, sme sa rozprávali aj s Ingrid Benešovou, školskou psychologičkou zo základnej školy v Pliešovciach.

Prečo je dôležité, aby deti mali aj čas na nudu?

Psychologické výskumy potvrdzujú, že voľný program je pre deti rovnako dôležitý ako cielené aktivity. Stáva sa, že keď sa rodičia snažia obmedziť deťom mobily alebo počítačové hry, prípadne keď dieťa práve nemá krúžok alebo program s rodičom, sťažuje sa, že sa nudí. A naozaj mu môže chvíľu trvať, kým si nejakú činnosť alebo zábavu nájde. Nakoniec sa mu to však vždy podarí a najmä mladšie deti to ľahko dokážu aj bez drahých hier a mobilov. Deti si tým rozvíjajú fantáziu, predstavivosť a učia sa samostatnosti a zodpovednosti.

Aké pozitíva majú neštruktúrované hry viacerých detí?

Deti sa pri nich trénujú v rozvíjaní sociálnych zručností, v spolupráci, riešení konfliktov, v komunikácii alebo vytrvalosti. Dospelý nemusí vždy správne odhadnúť, čo dieťa práve potrebuje. A pri týchto hrách si to deti vyberú podľa seba.

Kedy by už mal dospelý do hry zasahovať, napríklad ak sa mu hra zdá byť agresívna?

Deti si veľa situácií dokážu medzi sebou vyriešiť sami. Ale keď si deti s konfliktom nevedia poradiť a riešia ho silou, dospelý by mal zasiahnuť a pomôcť im uzmieriť sa tak, aby boli obe deti spokojné. Niekedy tiež nemusia odhadnúť, že hra pre ne môže byť nebezpečná, alebo že by si mohli ublížiť. Vtedy je na mieste, aby dospelý do hry vstúpil.

Aké pozitíva majú neštruktúrované hry viacerých detí?

Deti sa pri nich trénujú v rozvíjaní sociálnych zručností, v spolupráci, riešení konfliktov, v komunikácii alebo vytrvalosti. Dospelý nemusí vždy správne odhadnúť, čo dieťa práve potrebuje. A pri týchto hrách si to deti vyberú podľa seba.

Kedy by už mal dospelý do hry zasahovať, napríklad ak sa mu hra zdá byť agresívna?

Deti si veľa situácií dokážu medzi sebou vyriešiť sami. Ale keď si deti s konfliktom nevedia poradiť a riešia ho silou, dospelý by mal zasiahnuť a pomôcť im uzmieriť sa tak, aby boli obe deti spokojné. Niekedy tiež nemusia odhadnúť, že hra pre ne môže byť nebezpečná, alebo že by si mohli ublížiť. Vtedy je na mieste, aby dospelý do hry vstúpil.

Podporte nás Odoberajte novinky Opýtajte sa ma